در مورد قانون 3 کلیک چه میدانید؟
یکی از بزرگترین چالشهای طراحان سایت و طراحان تجربه کاربری این است که واقعا یک کاربر چقدر زمان نیاز دارد تا بدون اینکه خسته شوندبه محتوای مورد نیاز خود برسند؟ حتی برخی ها قوانینی بوجود آورده اند که تعداد کلیک ها نباید از یک عدد خاصی بیشتر شود. یکی از مشهور ترین آنها قانون سه کلیک است. این قانون میگوید که کاربر باید بتواند تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را حداکثر با سه کلیک پیدا کندزیرا کاربران بیشتر از سه کلیک خسته میشوند و سایت را ترک میکنند. اما برخلاف این اعتقاد کاربران با کلیک بیشتر خسته نمیشوند و سایت را ترک نمیکنند. دلایل آن ساده است: 1. درک اطلاعات برای کاربران مهم تر از تعداد کلیک است. برای کسانی که با درک اطلاعات آشنایی ندارند باید توضیح داده شود که درک اطلاعات متن ها و نمودار هایی است که موارد زیر را نشان میدهند:
- کجا هستم؟ (موقعیت فعلی کاربر)
- کجا میتوانم بروم و چگونه میتوانم به آن برسم؟ (نویگیشن واضح و قابل کلیک)
- باید روی این لینک کلیک کنم (ارزش محتوا)
- تا حالا کجاها را دیده ام؟ (مسیرهای قبلی/صفحه های دیده شده)
اگر درک اطلاعات قوی باشد، کاربران کلیک خواهند کرد. اگر درک اطلاعات کم شود، کاربران تسک خود را ناتمام رها خواهند کرد. در سال 2003 گروهی در UIE (مهندسین رابط کاربری) مشخص کردند که اگر درک اطلاعات قوی باشد و یا با هر کلیک درک اطلاعات بیشتر شود کاربران تا 25 بار کلیک خواهند کرد.
البته هرگز به شما توصیه نمیشود که کاربران خود را مجبور کنید تا 25 بار کلیک کنند ولی سودمند بودن سایت عاملی مهم در استفاده از وب سایت شما است. بنابراین اگر درک اطلاعات قوی باشد و کاربران شما مجبور باشند بیش از سه کلیک کنند تا تسک خود را انجام دهند کاربران سایت شما اینکار را انجام خواهند داد. ثانیا ممکن است کسانی که تازه کار بهینه سازی موتورهای جستجو را شروع کرده باشند با مفهموم طرح هرمی آگاهی نداشته باشند.
در دهه 90 و اویل دهه اول از قرن بیست و یک، خیلی از طراحان سایت بر این عقیده بودند که نقطه اصلی ورود به وب سایت صفحه اصلی سایت است. اما موتورهای جستجو این قضیه را عوض کردند. امروزه از طریق موتورهای جستجو نقطه های ورود متعددی برای وب سایت ها وجود دارد. موتورهای جستجو میتوانند براساس کلمات جستجو شده کاربران را به جای صفحه اصلی مستقیما به صفحه مورد نظرشان برسانند. بعلاوه، لینک دادن و گرفتن دیگر منوط به صفحه اصلی سایت نیست. کاربران میتوانند بجای اینکه از صفحه اصلی وب سایت آدرس بدهند صفحه دلخواه خودشان را بوک مارک کنند و یا در شبکه های اجتماعی منتشر کنند. در حقیقت، کاربران تمایل دارندبه جای صفحه اصلی وب سایت به صفحات داخلی لینک کنند. 3. نقشه سایت میتواند راه حل خوبی باشد ولی اینطور نیست برای خیلی ها، نقشه سایت یک صفحه ساده متشکل از لینکهای آبی رنگی است که شامل تمامی URLهای صفحات وب سایت است. البته نقشه سایت چیزی فراتر از این است، اما در این مقاله بدلیل سادگی از این تعریف استفاده شده است. اگر شما لینک نقشه سایت را در فوتر سایت قرار دهید، شما بطرز معجزه آسایی مشکل سه کلیک در سایت خود را حل کرده اید! کاربر بر روی لینک نقشه سایت کلیک میکند، محتوای مورد نظر خود را پیدا میکند، و بر روی لینک کلیک میکند: یک، دو، سه کلیک! اما این راه حل مربوط به گذشته ها است،زمانی که موتورهای جستجو نمیتوانستند URL هایی که چندین پارامتر داشتند را بشناسند، برای مثال:
www.example.com/products.aspx?product_no=12342&product_sortorder=asc
در مثال فوق، دو پارامتر وجود دارد: شماره محصول و ترتیب نمایش.
امروزه موتورهای جستجو میتوانند به URL هایی که چندین پارامتر دارند دستری پیدا کنند. اما نقشه سایت نه در گذشته کار میکرد نه الان! اگر قانون سه کلیک معتبر بود نقشه سایت میتوانست این مشکل را برطرف کند. نقشه سایت برای دیده شدن سایت در نتایج جستجو میتواند بسیار موثر باشد. اما استفاده از آن به عنوان سیستم نویگیشن اشتباه است.
نتیجه گیری اگر شما نویگیشن خوب، نام گذاری مناسب، و سیستم آرشیو داشته باشید، نتایج جستجو سایت شما دقیق تر خواهد بود. به علاوه، تاثیر شگرفی در تجربه کاربری شما خواهد گذاشت. همه چیز از کاربران سایت شما شروع خواهد شد. مدل فکری کاربران خود را بشناسید و با آنها همزادپنداری کنید. تسک هایی که باید انجام دهند را بشناسید و بفهمید چگونه این تسک ها را انجام میدهند. از زبان کاربران خود استفاده کنید. پیش زمینه فکری آنها را بفهمید. درنتیجه وب سایت شما ارزش دیدن را دارد و قیمت آن با طلا برابری میکند.
به یاد داشته باشید تا زمانی که کلیک ها برای کاربران شما عذاب آور نباشد کاربر اهمیت نمیدهد که چند بار کلیک کرده است.
منبع:shabdiznet