تقسیم بندی تبلیغات اینترنتی
در این بخش برای اینکه با شیوه کار تبلیغات اینترنتی آشنا شویم موارد زیر را با هم مرور میکنیم:
رسانههای تبلیغات اینترنتی کدامند؟
انواع روشهای تبلیغات اینترنتی چیست؟
نوع پرداخت در تبلیغات اینترنتی چگونه است؟
و در نهایت شیوه هدفگیری مشتریها بر چه اساسی است.
انواع رسانهها در تبلیغات اینترنتی
در دنیای دیجیتال، دو رسانه برای تبلیغ دارید. یکی تبلیغ از طریق موبایل و اپلیکشنهای آن است و یکی از طریق وبسایتها. استفاده از این دو رسانه بستگی به مشتریان هدف و نوع محصول یا خدمت شما دارد.
انواع روشهای تبلیغات اینترنتی
انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که در کانالها و رسانههای گوناگون اجرا میشوند. هرکس با توجه به کسبو کاری که دارد و هدفی که از آن تبلیغ دنبال میکند، باید یک روش مناسب انتخاب کند. در ادامه 7 روش تبلیغات در اینترنت را با هم میخوانیم.
تبلیغات ایمیلی
در ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی، شما از طریق ایمیل، محصول خود را تبلیغ میکنید یا مطالب مختلف را با کاربرانتان به اشتراک میگذارید. این کار از دو روش انجام میشود. روش اول اینکه شما یک بانک ایمیل دارید و پیام خود را از طریق این بانک به افراد ارسال میکنید. یا اینکه به کاربران خودتان که در خبرنامه شما عضو هستند، ایمیل میزنید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
تبلیغات شبکههای اجتماعی
این یک مورد را دیگر خیلی خوب میشناسید. اول با شبکه پر طرفدار اینستاگرام شروع میکنیم. اولین راه این است که شما یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسبوکار خود داشته باشید و تبلیغات خود را در آن پیج قرار دهید.
دومین راه، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار است که جدیداً در شبکههای اجتماعی بهشدت رواج پیدا کردهاست. در این روش به کمک افراد محبوب مثل هنرمندان، ورزشکاران، چهرههای مشهور و... که مردم آنها را دوست دارند و دنبال میکنند، پیام تبلیغاتی خود را به مردم میرسانید.
رپورتاژ خبری
رپورتاژخبری تبلیغات غیرمستقیم به کمک یک گزارش یا مقاله آموزشی است. در این گزارش با لحنی بیطرفانه درباره مزایای یک محصول یا یک کسبوکار صحبت میکنید که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود و از این طریق اعتمادش را جلب میکنید. این گزارش باید در سایتهای مرتبط و پربازدید منتشر شود تا بیشترین مخاطب را به کسبوکار شما جذب کند. با انتشار یک رپورتاژ خبری خوب در سایتهای معتبر، نه تنها آگاهی کاربران نسبت به کسب و کار شما بیشتر میشود، بلکه بک لینکهایی دریافت میکنید که در افزایش رتبه گوگل (و بهبود سئو) شما تاثیر چشمگیری خواهند داشت.
تبلیغات همسان
تبلیغ همسان، نوعی از تبلیغ بنری است که شبیه محتوا و یا مطالب میزبان است. سایت میزبان تبلیغ شما را در کنار دیگر مطالب سایتش و یکپارچه با قالب خود قرار میدهد؛ این باعث میشود که کاربر اعتماد بیشتری به آن مطلب داشته باشد و آن را نادیده نگیرد. کاربر با کلیک بر روی این تبلیغ، مستقیم به صفحه اصلی سایت شما یا هرجایی که شما لینک داده باشید، هدایت میشود.
تبلیغات اپلیکیشن
در این روش، شما از یک اپلیکیشن خاص میخواهید که در برنامه خود، تبلیغات شما را نمایش دهد. حالا بسته به اینکه تبلیغات شما چه چیزی باشد، هزینه آن بر اساس کلیک یا بر اساس هر نصب محاسبه میشود. مثلاً اگر محصول شما هم یک اپلیکیشن باشد، میتوانید به ازای هر نصب مبلغی را به تبلیغکننده پرداخت کنید.
تبلیغات اسپانسری
تبلیغات اسپانسری یعنی یک شرکت میخواهد، در ازای پرداخت هزینههای یک برنامه، نام شرکتش را تبلیغ کنند. این روش هم در تبلیغات اینترنتی دیده میشود هم در برگزاری رویداد و برنامههای تلویزیونی؛ اما من در دستهبندی اینترنتی قرارش دادم، به خاطر اینکه در حال حاضر بیشتر ویدئوهای فضای مجازی با این روش ساخته میشود ولی بههرحال در تلویزیون و رویدادها هم کاربرد زیادی دارد.
تبلیغات بنری
وقتی وارد سایتهای پربازدید میشوید، حاشیهها و اطراف آن، عکسها و تصاویر تبلیغاتی را میبینید که با طراحیهای جذاب، خودنمایی میکند. اینها تبلیغات بنری هستند. تبلیغات بنری یعنی اینکه شما برای یک مدت زمان مشخص، بنری از یک سایت را میخرید تا تبلیغات خود را در آن قرار دهید.
نوین این سرویس را به شما ارائه میدهد تا تبلیغات بنری شما به بهترین شکل انجام شود.
تبلیغات نوتیفیکیشن
این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشتهاید. فرض کنید، وارد یک سایت یک فروشگاه اینترنتی شدهاید و چرخی زدهاید، هنگام خروج، آن بالای صفحه از شما میپرسد که میخواهید مطالب یا محصولات جدید به شما اطلاع داده شود یا خیر؟ وقتی شما این سؤال را تائید میکنید؛ از این به بعد روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده میشود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این هم از تبلیغات نوتیفیکیشن که به Push notification هم شناخته میشود.
انواع پرداخت در تبلیغات اینترنتی
ماهیانه: پرداخت در ازای یک ماه تبلیغات انجام میشود.
مادامالعمر: تا وقتی که دو طرف رسانهشان پابرجا باشد، تبلیغ انجام میشود و برای این کار یک هزینه کلی برای همیشه پرداخت میکند.
CPC/PPC) Cost/Pay Per Clicks): این نوع پرداخت به کلیکی شناخته میشود؛ یعنی در ازای هر کلیک که روی تبلیغ شما بشود، به سایت میزبان مبلغی پرداخت میکنید.
CPA) Cost Per Action) به ازای هر عملی که کاربر با وارد شدن به تبلیغ شما انجام دهد، مبلغی به سایت میزبان پرداخت میکنید. مثلاً در ازای هر خرید، 2000 تومان میپردازد.
CPI) Cost Per Install) در اینجا پرداخت هزینه در ازای هر نصب است که برای تبلیغات اپلیکیشنها خیلی کاربرد دارد. مثلاً شما تبلیغ اپلیکیشن خود را به یک سایت میدهید و میگویید در ازای هر نصبی که از طریق سایت شما صورت گرفت، 500 تومان پرداخت میکنم.
CPM) Cost Per mille) به ازای هر هزار باری که تبلیغ شما دیده شود، یا هر هزار دفعهای که کلیک بگیرد، مبلغی به سایت تبلیغکننده پرداخت میکنید.
ROAI) Return on Advertising Investment): بازگشت سرمایه شما به ازای هزینهای است که برای تبلیغات کردهاید. برای محاسبه این شاخص، درآمد حاصل از تبلیغات را تقسیم بر هزینه تبلیغات میکنند؛ بنابراین هرچه این عدد بزرگتر باشد، شما تبلیغات بهتری داشتهاید. خب این پرداخت چگونه انجام میشود؟ مثلاً من به گوگل میگویم اگر با تبلیغاتی که برای شرکت ما میکنی، بازگشت سرمایه دو برابر داشته باشم، من مبلغ مشخصی به تو پرداخت میکنم. این بهترین نوع پرداخت است چون معامله در صورت خرید و سود نهایی است.
انواع هدفگیری در تبلیغات اینترنتی
یادتان نرفته که گفتیم قرار است قبل از تبلیغات مشتری خود را بشناسید و مرتبط با آنها تبلیغات کنید. نگران نباشید در تبلیغات دیجیتال این کار هوشمند و اتوماتیک انجام میشود. شما فقط باید بدانید نوع هدفگیری مخاطب توسط شبکههای تبلیغاتی بر چه اساسی است.
نوع مخاطب (Audience): تبلیغات شما را بر اساس اینکه مخاطب شما کیست، نشان میدهد. اینکه مخاطب شما چه شغلی دارد؟ چه علایقی دارد؟ چه چیزهایی را دنبال میکند. مخاطبان یک سایت ورزشی قطعاً علاقهمندان به ورزش هستند پس تبلیغات ورزشی در آنجا ممکن است بسیار دیده شود.
ویژگیهای جمعیت شناختی (Demographic): اینکه کاربران چه رده سنی دارند؟ زن هستند یا مرد؟ در نهایت، تبلیغات مرتبط با هر گروه داشته باشید.
موضوع (Topic): تبلیغات بر اساس موضوعاتی که کاربران علاقه دارند، برایشان نمایش داده شود. مثلاً کالاهای ورزشی برای علاقه مندان به ورزش نشان داده شود.
ریمارکتینگ (Remarketing): ریمارکتینگ یک روش هوشمندانه برای هدفگیری دوباره بازدیدکنندگان سایتتان است که یک یا چندبار وارد سایت شما شدهاند ولی در آن لحظه ممکن است درخواست یا خریدی نداشته باشند. این نوع هدفگیری، اطلاعات مخاطب را ذخیره میکند و در جای دیگری تبلیغ سایت شما برایش نشان داده شود.
مثلاً فرض کنید من وارد سایت دیجیکالا شدهام، دیجی کالا میفهمد که من به سایتش علاقه دارم یا دنبال چیزی میگشتم ولی در آن لحظه به هر دلیلی از سایتش بیرون رفتم. چه اتفاقی میافتد؟ اطلاعات من در آن سایت ذخیره میشود، وقتی در حال وبگردی هستم، تبلیغ دیجی کالا در سایتهای دیگر برای من نمایش داده میشود.
جستجو (Search): تبلیغات بر اساس جستجوها و کلمههای کلیدی که یک کاربر سرچ میکند، برای او نمایش داده میشود. مثلاً من مدتی آموزشهای وردپرس را دنبال میکردم و دنبال محتواهای خوب در این زمینه میگشتم، در آن مدت، تبلیغات زیادی در زمینه آموزش وردپرس، افزونههایش و طراحی سایتهای وردپرس در جستجوهای اول گوگل برای من نمایش داده میشد.
شبکههای تبلیغاتی در تبلیغات اینترنتی
حالا که با تمام جوانب تبلیغات آشنا شدید، باید تصمیم بگیرید چه نوع تبلیغاتی را با چه نوع پرداختی و چه مخاطب هدفی انجام دهید. گوگل، شبکههای اجتماعی و انواع تبلیغات اینترنتی میتوانند پیغام تبلیغاتی شما را به مشتری هدف برسانند. حتی وقتی که مشتریان دنبال چیزی میگردند، آنها را به سمت هدفشان هدایت کنند و به گام بعدی که انتخاب است، بفرستند.
دقت کنید که هر نوعی از تبلیغات را خودتان نمیتوانید انجام دهید. اگر هم بشود وقت و هزینه زیادی لازم است تا تبلیغ کارآمدی از آب در بیاید؛ برای همین میتوانید از شبکههای تبلیغاتی کمک بگیرید. پس اجازه دهید ابتدا با قویترین سرویس تبلیغات یعنی گوگل آشنا شویم و بعد سراغ شبکههای تبلیغاتی دیگر برویم.
رسانههای تبلیغاتی داخلی
در ایران هم چندین شرکت مثل تپسل، یکتا نت، کانگورو، مدیا اد و شرکتهای دیگر بهعنوان شبکه تبلیغاتی فعالیت میکنند؛ یعنی همین کاری که گوگل در جهان میکند، سایتهای ایرانی در ایران انجام میدهند. مثلاً سایت فیلیمو یک جایگاهش را در سایت به یکتانت میدهد و به ازای هر کلیک مبلغی میگیرد.
این نکته را بدانید که درست است که آنها کاری شبیه گوگل را انجام میدهند و سرویسهای کلیکی دارند ولی هیچکدام به قدرتمندی گوگل نیستند. عجیب هم نیست، چون گوگل یک سرویس بسیار گسترده است با یک پایگاه داده بزرگ و کلی ابزار قدرتمند تبلیغات، ولی شرکتهای داخلی با فضا و دادههای محدودتری نسبت به گوگل سر و کار دارند.
پایان باز تبلیغات...
هر چه از تبلیغات و شگفتیهایش بگوییم، کم گفتیم. تبلیغات خاصیتی که دارد این است که، هر چه بیشتر بدانید، دنیای جدیدی به رویتان باز میشود که منتظر ماجراجویی شماست.
تا اینجا یاد گرفتیم تبلیغات چیست و چگونه دارد خودش را به هوشمندی انسان نزدیک میکند. اگر عمری باقی ماند و توانی، در مقاله بعدی راهنمای کاملی برای تبلیغات برایتان مینویسیم که تا پایان راه همراه شما شویم.
در آخر هم اگر نظری، انتقادی، پیشنهادی یا سوالی دارید، با ما در میان بگذارید تا با نظرات شما روز به روز بهتر شویم.